Zakenvuur Logo
Columnist

Het Rode Kruis & het bedrijfsleven: laten we de gevolgen van klimaatverandering samen aanpakken

Klimaatverandering, het gaat ons allemaal aan. De uitstoot van broeikasgassen terugdringen, is een taak van de overheid, van consumenten en van bedrijven. Maar in de tussentijd zien we de gevolgen van klimaatverandering iedere dag. Want we hoeven de krant maar open te slaan en we lezen over extreem weer. We breken weerrecord na weerrecord. Januari dit jaar was de warmste ooit. Toen februari, óók de warmste ooit.

 

Kortom, we moeten nu al leren leven met de gevolgen van klimaatverandering. De bosbranden, hevige regenval, stormen en overstromingen zijn aan de orde van de dag. We willen veilig en goed voorbereid op vakantie gaan. We willen onze huizen beschermen tegen het hoge water. Zorgen dat oogsten de steeds langer wordende periodes van droogte overleven. Water goed wordt afgevoerd als het heel hard regent.

 

Aanpassen aan het veranderende klimaat is een taak van de overheid, van consumenten en juist ook van bedrijven. Daarover schreef het Rode Kruis dit rapport. Veel bedrijven worden geraakt door de jaarlijkse overstromingen in Bangladesh, India en de Filippijnen, omdat (een deel van) hun producten daar vandaan komen. Bedrijven lopen een groot risico als die aanpassingen een blinde vlek blijven. Niet voor niets zei Darwin: ‘Niet de intelligentste of de sterkste, maar degene die zich het beste aanpast aan de veranderingen zal overleven.’ 

 

Het Rode Kruis sprak de afgelopen tijd met bedrijven en wetenschappers over de aanpak van klimaatverandering. Wat blijkt? Bedrijven ondernemen heel veel actie om hun eigen uitstoot terug te dringen. We lezen de oplossingen ook hier op Zakenvuur: we leggen zonnepanelen op daken, recyclen producten, verduurzamen onze kantoorpanden.

 

Vaak wordt er vooral binnen de eigen vier muren naar oplossingen gezocht. Terwijl het voor bedrijven ook heel relevant is om mensen vooraf te helpen tegen extreem weer. Niet alleen omdat je er mensenlevens mee redt. Het is ook nog eens een economische kans: als jouw bedrijf werkt met producten die komen uit kwetsbare gebieden, dan wil je die gebieden én dus je eigen productie beschermen.

 

Uit onderzoek van het Rode Kruis blijkt dat bedrijven willen investeren in het aanpassen aan het veranderende klimaat. En dat ze juist ook die mensen die de dupe zijn van klimaatverandering, zoals in Somalië of Bangladesh, willen helpen. Maar dat ze niet zo goed weten hóe.

 

En laat dát nou net een kennisgebied van het Rode Kruis zijn! In veel landen hebben mensen in één seizoen last van overstromingen én extreme droogte. Daardoor mislukken oogsten, terwijl die voor voedsel zorgen. Het Rode Kruis helpt mensen om beter om te gaan met de extremen. We trainen boeren om een andere landbouwmethode te gebruiken. Bijvoorbeeld door ondiepe kuilen te maken, zoals je hier op de foto ziet. Die worden gevuld met bladeren en mest. Als het regent, verzamelt het water zich in de kuilen. Het stroomt niet zomaar weg en wordt dus langzaam opgenomen door de bodem. De combinatie van mest, water en bladeren zorgt voor een vruchtbare grond. De boeren krijgen ook andere zaden, die beter werken in tijden van droogte. En de resultaten van deze simpele en goedkope ingrepen zijn indrukwekkend: bij meerdere boeren was de oogst drie keer groter dan voorheen!

 

Als bedrijf kan je veel halen uit zo'n samenwerking met het Rode Kruis. Ten eerste, de maatschappelijke betekenis. Dat een bedrijf ‘het goede doet’ is voor steeds meer klanten en werknemers heel belangrijk. Daarnaast kan je dankzij de wereldwijde kennis van het Rode Kruis samen met ons een risicoanalyse doen: welke impact heeft klimaatverandering op jouw bedrijf? En tot slot, met ons kan je overal ter wereld samenwerken aan projecten die mensenlevens, oogsten en huizen beschermen. Dat kan ook als Vriend van het Rode Kruis, een makkelijke en laagdrempelige manier om ons te steunen.  

 

Laten we samen zorgen dat mensen beter om kunnen gaan met het veranderende klimaat. En dat is niet de taak van alleen de overheid, het bedrijfsleven of een hulporganisatie. Het is een taak van ons allemaal.

 

Het Rode Kruis werkt daarom graag samen met jouw bedrijf. Nieuwsgierig geworden? Download hier het rapport. Of neem direct contact met ons op. (bedrijven@redcross.nl)

 

Auteurs

Profile

Harm Goossens

Algemeen directeur Rode Kruis Nederland