Zakenvuur Logo
Columnist

Erik Smithuis: "Het nieuwe zakendoen hangt af van talent én geluk"

Welkom beste lezer! Ik voel me vereerd om deze bijdrage te mogen leveren aan dit mooie, nieuwe initiatief ofwel ‘project’ dat Zakenvuur heet.

Een prachtige titel die voor mij voor kracht, hartstocht en bezieling staat om positieve, betekenisvolle resultaten te realiseren in de wereld om ons heen. Kort iets over mezelf om zo beter te begrijpen vanuit welke achtergrond en ervaring ik mijn persoonlijke visie en inzichten deel.

Met hart en ziel werken

Ruim 20 jaar geleden ben ik, samen met een studievriend, als ondernemer gestart. Met z’n tweeën op een kleine kamer vol dromen, vol passie. Ons diepste verlangen was (én is nog altijd) een organisatie creëren waar mensen met hart en ziel werken en waar een uiterst positieve organisatiecultuur heerst. Daarnaast hadden we natuurlijk als doel om succesvolle resultaten neer te zetten met een betekenisvol product. In ons geval professionele dienstverlening op het gebied van opleiding, training en ontwikkeling. Zo werd ICM in 2003 geboren.

Nu ruim 20 jaar later durf ik, in alle bescheidenheid, te zeggen dat dit diepe verlangen uitgekomen is. Vanzelfsprekend met de nodige bloed, zweet en tranen. Én geluk. Want in mijn optiek zijn er twee belangrijke factoren voor het behalen van succes (lees: een plan doen slagen). De eerste factor is inzet, ofwel je uiterste best doen. De tweede belangrijke factor is geluk. Niemand vaart wel zonder een een dosis geluk. Dit geldt in de sport en ook in het zakenleven. Geluk kan zijn nét het juiste moment te pakken hebben om de markt op te gaan, de juiste persoon tegenkomen waarmee je samen een onverslaanbaar team vormt. Je kunt het ook als geluk zien dat je zoveel talent hebt meegekregen of geluk van het gezin waarin je bent opgegroeid en de waardevolle lessen die je daar geleerd hebt. 

Persoonlijke visie op ondernemen

Graag deel ik meer, betreffende mijn persoonlijke visie op het nieuwe zakendoen. Zakendoen, handelen, creëren, produceren, distribueren is zo oud als de weg naar Rome. En, dit zal ook altijd blijven bestaan. Een belangrijke vraag is vanuit welke intentie je dit als ondernemer, onderneming doet. Is het primaire doel winstmaximalisatie? Of is het diepste verlangen van jouw onderneming of organisatie van betekenis zijn? Zodat alle medewerkers en leveranciers en klanten voelen en ervaren dat ze er echt toe doen. Waarin topkwaliteit, persoonlijke aandacht, integriteit, professionaliteit, positieve relaties én plezier centraal staan. Om zo de gewenste doelen en resultaten te behalen. Vertrouwen vormt het uitgangspunt, voor angst is geen plaats. Creativiteit krijgt de ruimte. Samengevat: er is een juiste balans tussen zakelijkheid en menselijkheid.

Waar ga jij voor? Waar kom jij iedere dag voor uit je bed? Het is mijn inziens heel waardevol om hier af en toe bij stil te staan. Ik garandeer je dat het absoluut loont om vanuit je hart te werken en te leven. Om vanuit bezieling te creëren en te ondernemen. Om vanuit het adagium winnen of leren het uitdagende pad te bewandelen, het avontuur aan te gaan. Velen inspirerende voorbeelden zijn je voorgegaan. Nu is de keuze aan jou!

Auteurs

Profile

Erik Smithuis

Erik is oprichter van ICM Opleidingen & Trainingen. Verder is hij begaan spreker en nauw betrokken bij verschillende non-profit organisaties.