Zakenvuur Logo
Columnist

Aad Ouborg is nu 40 jaar ondernemer "Mij bekruipt het idee dat we in het verleden dingen verkeerd hebben gedaan."

Dit jaar kan ik er niet omheen: ik ben veertig jaar ondernemer. Het was en is een fantastische reis, die ik behalve met mijn gezin met talloze goede vrienden heb afgelegd. Er is dus genoeg om op terug te kijken, maar als ondernemer kan ik niet anders dan ook vooruitkijken.

Dankzij mijn ondernemerschap heb ik de hele wereld gezien. Vaak was ik weken van huis. Terwijl mijn fantastische vrouw Dorien het gezin runde, was ik op reis met onder anderen mijn ambassadeurs. Tonny Eyk, Cas Spijkers, Felice: we hebben de grootste lol gehad. We zijn overal in Europa geweest. Maar minstens even vaak trokken we voor beurzen, handelsmissies of fabrieksbezoeken naar het Verre Oosten. China en Hong Kong, waar al onze partners zaten en Thailand, waar wij het mooie Princess Hotel in Phuket hadden.

Daar hebben we uiteenlopende artiesten, chefs en vele gasten een fantastisch verblijf bezorgd. We hebben ongelooflijk veel avonturen beleefd. Ik was een van de eerste ondernemers uit Nederland die op eigen houtje de grens met China overstak om goede partners voor de productie te zoeken. Dat was nog helemaal niet zo gemakkelijk in de jaren tachtig. Maar we hebben vooral onvoorstelbaar veel meegemaakt.

Terugkijken en vooruitzien

Als ik aan die tijden terugdenk, kan ik niet anders dan meteen ook vooruitkijken. En dat heeft alles te maken met mijn kinderen, die nu zelf aan het hoofd staan van hun merken. De innovatieve koffers van Princess Traveller, de prachtig vormgegeven huishoudelijke apparatuur van Bourgini, ons luxe pannenmerk Koqi: mijn kinderen hebben de leiding, ik ben nog slechts Aadviseur, zoals zij zeggen.

Als ik van een afstandje bekijk hoe zij het aanpakken, bekruipt mij toch het idee dat we in het verleden bepaalde dingen verkeerd hebben gedaan. We hebben te maken met een grote klimaatverandering en dat heeft grote invloed op hoe mijn kinderen te werk gaan. Niet langer gaat het alleen om goed design en scherpe prijzen, zodat je als ondernemer een mooie plek in de winkels kunt afdwingen. Het draait nu om herbruikbare materialen, verantwoorde verpakkingen, minder energieverbruik. Als het even kan, pakken ze het openbaar vervoer. Ze vliegen minder, ze eten anders en ze werken anders. Ze zijn zich continu bewust van hun footprint. De aarde moet langer mee dan alleen vandaag.

Maatschappelijk positie als ondernemer

De manier waarop mijn kinderen zaken doen, is exemplarisch voor familiebedrijven. Een familiebedrijf leiden houdt in dat je niet uitsluitend bezig bent met de winst, maar oog hebt voor de lange termijn. Je wilt je kinderen toch iets nalaten, nietwaar? Als je als ondernemer rekening houdt met de lange termijn, betekent dat automatisch dat je oog hebt voor je omgeving. Je zorgt voor de mensen die voor je werken, je bent je bewust van je positie in de stad waar je gevestigd bent, je creëert een gemeenschapsgevoel. Dat zijn allemaal zaken die ik ook altijd heb gedaan. Ondernemen is entertainen, is altijd mijn motto geweest.

Ik zorgde voor evenementen met vaderlandse artiesten als Patricia Paay, Belle Perez, René Froger en de Dolly Dots, ik heb Circus Herman Renz helpen redden, ik ben teammanager geweest van het Nederlands herenhockeyteam dat in 1998 wereldkampioen werd, we hebben uiteenlopende goede doelen gesteund. Ons bedrijf was altijd geworteld in de maatschappij. En, daar hoort bij dat je je verantwoordelijkheid neemt. Als ik nu zie hoe mijn kinderen die les hebben opgepikt, vervult mij dat met trots. Ik ben dan misschien al veertig jaar ondernemer, de wereld draait gewoon door.

Auteurs

Profile

Aad Ouborg

Aad Ouborg is topondernemer en founder van het merk Princess. Ouborg is ook directeur van de Ouborg Group. Zijn motto: ondernemen is entertainen!