Zakenvuur Logo
Columnist

Guido Heezen: "Succesvol ondernemen is niet perse een gat in de markt"

De komende maanden lees je hier mijn columns over ondernemerschap. Ondernemen is een prachtig vak. Heel mijn werkende leven ben ik al ondernemer en het grootste deel van mijn werkende leven heb ik samen met een studievriend gestopt in het bedrijf Effectory, dat we samen hebben opgericht, groot hebben gemaakt en recent hebben verkocht aan een Duitse investeerder. 

Van oorsprong ben ik een redelijke ‘nerd’ en hield ik van techniek. Aanvankelijk was het idee dan ook om weg- en waterbouwkunde te studeren. Bij toeval, puur omdat ik de sfeer op een open dag super leuk vond, ben ik beland bij de studie bedrijfskunde. Na deze studie wist ik zeker dat ik ondernemer wilde worden. Het ondernemerschap had me geraakt. 

Wat maakt een ondernemer ondernemer?

Maar wat maakt een ondernemer nu ondernemer? Ik denk dat het te maken heeft met zowel een gezonde dosis zelfvertrouwen als toegevoegde waarde denken. Ik wist bijvoorbeeld dat wanneer ik voor een bedrijf zou gaan werken, ik meer zou toevoegen aan dat bedrijf dan dat ik zou kosten. Anders zouden ze me namelijk niet inhuren. Waarom zou ik daar dan voor kiezen? In dat geval kon ik toch net zo goed zelf een bedrijf starten en deze toegevoegde waarde zelf benutten? 

Gelukkig stond ik hierin niet alleen. Mijn studievriend Arne Barends had precies datzelfde gevoel en het leek ons leuk én leerzaam om samen te ondernemen. Dus gingen we in de begintijd van ons ondernemerschap samen op zoek naar de vraag waar we de meeste toegevoegde waarde konden leveren. Wat was nu het gat in de markt waar we op konden inspringen?

Succes is een kunstje goed kunnen

Diverse succesvolle ondernemers hebben we bezocht en al snel kwamen we er achter dat je niet per se een gat in de markt moet hebben om succesvol te worden. Het gaat erom dat je een bepaald kunstje goed kunt, dat je dit kunstje sneller en beter kunt dan anderen en dat je volledig focus houdt op het leveren van zoveel mogelijk toegevoegde waarde mét een goed verdienmodel erachter. 

Dit klinkt ingewikkelder dan het is. En, aan de andere kant is het ook wel een zoektocht. Vaak begin je vol goede moed met een idee voor een bedrijf. Wanneer je eenmaal bezig bent, kom je erachter dat er op een ander gebied veel meer toegevoegde waarde wordt ervaren. Of dat er bij klanten veel meer behoefte is aan iets anders dan dat je levert. Vervolgens speel je hier op in en wordt dat je nieuwe business.

Ondernemen is continue aanpassen

Bij ons was dat niet anders. We begonnen als bedrijfskundig projectbureau. Van te voren hadden we nooit bedacht dat we succesvol zouden worden in het ophalen van feedback en ideeën van medewerkers, om daarmee grote organisaties van binnenuit te verbeteren. 

Ondernemen is dus ook oren en ogen ophouden en continu aanpassen. Aanpassen in wat je klanten nodig hebben. Hoe leuk is dat!

Auteurs

Profile

Guido Heezen

Guido Heezen is ondernemer, HR-trendwatcher en oprichter van Effectory, marktleider in medewerkersonderzoek. Ook is hij de initiator van de Beste Werkgevers Awards.