Zakenvuur Logo
Artikel

Zanger én zakenman: Frans Duijts over zijn passie voor zingen en ondernemen, "Wij leveren inmiddels aan 14 landen"

Ruim 15 jaar geleden begon Frans Duijts (44) zijn carrière als zanger en inmiddels is hij niet meer weg te denken uit de Nederlandse muziekscene. Maar naast zijn werk als entertainer is Frans ook als ondernemer een echte hit.

Op de vraag of hij in de eerste plaats zanger is en dan ondernemer hoeft Frans eigenlijk niet lang na te denken. "Ik denk dat ik in de eerste plaats ondernemer ben en daarna zanger. Maar ik zeg altijd ik doe alleen maar hobby's, want ik vind alles leuk wat ik doe."

Van sloopwerker tot imitator

Frans Duijts was al een tijdje in dienst bij het familie-sloopbedrijf, opgericht door zijn ouders, toen hij per toeval in een nieuwe bijbaan als zanger rolde. Hij ging sporadisch met artiesten mee als geluidsman en testte dan de microfoons door een stukje te zingen, veelal nummers van zijn grote held André Hazes. Door het succes dat hij boekte met zijn zangkwaliteiten en imitaties besloot hij als Hazes-imitator door het land te toeren. Zijn zangcarrière was geboren.

Hoewel nummers van Hazes hem goed lagen, droomde hij er stiekem van om ooit door te breken met eigen repertoire. In 2005 bracht hij het nummer ‘Jij denkt maar dat je alles mag van mij’ uit, geschreven door Pierre Kartner. Frans: “Ik kreeg zulke goede reacties op mijn uitvoering van dit nummer dat het me aan het denken zette. Hoe zouden mensen het vinden als ik ook echt Frans Duijts nummers zou uitbrengen?”. En zo geschiedde!

Het merk in stand houden

Ondanks zijn succesvolle carrière in de muziek, bleef hij actief in het sloopbedrijf van zijn ouders en was hij als ondernemer betrokken bij meerdere projecten. “Een zangcarrière, daar zit een houdbaarheidsdatum aan. Dus wil ik ook wel de zekerheid hebben dat we door kunnen als het moet.” Zijn ambities zijn daarom niet beperkt tot muziek en televisie; het merk Frans Duijts is inmiddels ook een bekende naam in de drankenindustrie. 

Samen met zijn zakenpartner brengt hij verschillende likeuren op de markt die populariteit genieten in de drankenhandel. “We hebben inmiddels 14 landen waar we aan uitleveren. Lokaal denken is leuk, maar ik maak het graag wat groter.” Met resultaat, want zijn bedrijf en assortiment blijven groeien. Hierbij schuwt hij ook geen innoverende aanpak, want onlangs bracht hij ook een geheel nieuw drankje op de markt voor bij begrafenissen. "Het heet de Last Toast, volgens mij zijn we de eerste en is het nog nooit eerder gedaan."

Hart/hard voor de zaak

Frans is iemand met hart voor de zaak en is niet bang om ook hard zaken te doen. “Voor de laatste cent laat ik de deal nog gaan. Toen wij [met onze dranken] bij grote ketens aankwamen wilden ze korting enzo. Iedereen zal zeggen dat ik gek ben, maar dan doen we het gewoon niet. In mijn privéleven net zo: als ik een auto koop en ik krijg geen volle tank, dan laat ik hem staan.”

Uiteraard is geld niet zijn grootste drive. Creativiteit staat bij Frans op één en hij is graag van begin tot eind betrokken. Het typeert hem als ondernemer: “Als je een product wil lanceren, dan moet je er bij de geboorte bij zijn net als bij de muziek. Ik ben degene die met het idee komt en alles goedkeurt. Bij alles wat ik doe, liedje, drankje of een dakpan: ik kies alles.”

Meer weten over Frans Duijts als ondernemer? Bekijk dan zondag 23 juni om 16:00 uur het hele interview dat Pernille La Lau met hem had in 'Zondag op Vier' op RTL4. 

Auteurs

Profile

Redactie

Zakenvuur is de online community voor ondernemend Nederland, vol met artikelen, columns, video content én een televisieprogramma.