Zakenvuur Logo
Columnist

Guido Heezen: "De kenmerken van een ideale organisatie leerde ik 30 jaar geleden tijdens één college"

Bedrijfskunde is een bijzondere studie. Je leert een beetje over veel specifieke vakgebieden. Je leert een beetje over marketing, over ethiek, over recht, over financiën, over psychologie, over sociologie, et cetera, et cetera. Van alles leer je net genoeg om te begrijpen hoe het ongeveer zit, maar net onvoldoende om het vak helemaal te beheersen.

Dit was dan ook de reden dat veel van mijn medestudenten na hun studie bedrijfskunde verder gingen studeren in het vakgebied dat ze het meest aansprak. Om het het toch af te ronden als volwaardige studie, werd aan het eind van mijn studie een zogeheten integratieblok verzorgd. Het idee hiervan was dat alle disciplines bijeenkwamen, zodat studenten vlak voordat ze uitvlogen een beetje de orde in de chaos konden ontdekken. Dit integratieblok bestond uit een aantal weken spreekbeurten en lezingen volgen van zowel hoogleraren als ondernemers uit het bedrijfsleven. En ik vond het super interessant allemaal!

Chantabele positie

Eén van de lezingen was van Professor Fred Lachotzki. Dit college is me na meer dan 30 jaar nog altijd goed bijgebleven. Hij gaf wat persoonlijke levenslessen, zoals dat wanneer je in een baan terecht komt, je er enorm voor moet uitkijken dat je persoonlijke burn-rate een stuk lager ligt dan het salaris dat je verdient. Omdat je anders mogelijk in een soort van ‘chantabele’ positie terecht komt, waarbij een ‘baas’ kan verlangen dat je dingen gaat doen waar je persoonlijk niet helemaal achter staat.

En dat je dit dan doet, omdat je afhankelijk bent van het salaris. Hij gaf aan dat bij grote bedrijven in de top precies bekend is welke managers tot hun nek in de schulden zitten. En dat deze mensen dan makkelijker worden gevraagd voor bepaalde lastige klussen. Destijds was het zeer nuttig voor iedereen die in loondienst wilde. In de huidige krappe arbeidsmarkt speelt het misschien wat minder.

Blauwdruk voor de ideale organisatie

Ook had hij het over de kenmerken van de ideale organisatie, die hij dus meer dan 30 jaar (!) geleden opsomde. Ik heb ze genoteerd, heb ze altijd bij me gedragen, vaak over gesproken en ze zijn de blauwdruk geworden voor de organisaties die ik sindsdien heb opgebouwd.

Hier komen ze:

  • Positieve spanning met gevoel voor succes

  • Resultaatgericht en zeer winstgevend

  • Sprankelend, avontuur, plezier

  • Snel

  • Durf en veranderende spelregels

  • Alleen activiteiten met toegevoegde waarde

  • Verantwoordelijkheden op de plek waar beslissingen genomen worden

  • Geen bureaucratie en formaliteiten

  • Structuur met teams en netwerken

  • Doordrongen van levenswaarden

Veel plezier en succes met deze meer dan 30 jaar oude wijsheid!

Auteurs

Profile

Guido Heezen

Guido Heezen is ondernemer, HR-trendwatcher en oprichter van Effectory, marktleider in medewerkersonderzoek. Ook is hij de initiator van de Beste Werkgevers Awards.