Zakenvuur Logo
Columnist

Bovenop het nieuws zitten, dat is een verstandige zet als ondernemer

Achteraf gezien was de blokkade van het Suezkanaal in 2021 een voorteken. Drie jaar geleden was het kanaal tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee zes dagen onbegaanbaar doordat het containerschip Ever Given was vastgelopen.

De hele wereldhandel, die door de coronaepidemie toch al in de war was, raakte verstoord. Zelf hebben wij het met onze bedrijven aan den lijve ondervonden. Bepaalde producten arriveerden veel later dan afgesproken, waardoor ook onze klanten problemen ondervonden.

Markt veroveren

Sommige mensen dachten dat de blokkade van het Suezkanaal een eenmalig probleem was, maar zij zijn bedrogen uitgekomen. Het was in feite een waarschuwing om ons nog eens te wijzen op de kwetsbaarheid van de transportketen. Kijk maar naar wat er nu gebeurt met de Houthi’s in Jemen, die schepen waarvan zij vermoeden dat ze gelieerd zijn aan Israël bestoken met raketten. Dat leidt niet alleen tot levensgevaarlijke situaties, maar is ook echt een bedreiging voor een van de belangrijkste handelsroutes ter wereld.

Toen ik met mijn bedrijf Princess bezig was de wereld te veroveren, was China het beloofde land. Goede, snelle productie, lage lonen en het transport verliep op rolletjes. Ik kon mijn afspraken altijd nakomen. Ik vloog dus regelmatig naar het Verre Oosten, op zoek naar nieuwe productielocaties én probeerde tegelijk een markt aan te boren voor onze unieke producten in Azië. De verplaatsing van de productie naar China was voor mij een van de belangrijkste succesfactoren. In eigen land waren de personeelskosten gewoon te hoog geworden.

 

SCHRIJF JE HIER IN
Masterclass met Addy van den Krommenacker

 

Risico’s van ondernemen in deze tijd

Concurrenten keken toe en dachten: dat gaat hem nooit lukken. Nou, dat liep anders, het werd een groot succes. Maar hoe anders ziet de wereld er nu uit. Overal dreigt gevaar. Door de inval van Rusland in Oekraïne, door de oorlog in Gaza én door de onrust in het Verre Oosten, waar China de druk op Taiwan opvoert. Als ondernemer ben ik altijd tamelijk apolitiek geweest, maar tegenwoordig kun je niet anders dan bovenop het nieuws blijven zitten.

Ga maar na wat er met een container onderweg naar Europa kan gebeuren. Extra bewaking kost geld, omvaren betekent extra transportkosten, omzetverlies en misschien wel een claim, als jij je spullen niet op tijd kunt leveren. Je kunt natuurlijk overwegen een verzekering af te sluiten, maar dat is ongelooflijk duur. Dan worden de producten meteen een stuk duurder en ben je het concurrentievoordeel kwijt.

Verstandig en duurzaam ondernemen

Het is daarom heel goed om na te denken over productie dichter bij huis, in Europa of zelfs in Nederland. Niet alleen om financiële redenen, ook vanwege de duurzaamheid. Princess Traveller is al heel ver met het opzetten van een productiemogelijkheid vlak over de grens. Dat vraagt behoorlijk wat voorbereiding. We moeten de regelgeving minutieus bestuderen om aan alle eisen voor de certificering voldoen. Het arbeidsloon is natuurlijk hoger dan in het Verre Oosten, maar het heeft ook een paar grote voordelen. De transportkosten gaan omlaag, het risico dat er iets gebeurt met een scheepslading is nihil, de voorraden zijn kleiner, de klanten worden sneller beleverd en het is veel duurzamer.

Productie dicht bij huis biedt Princess Traveller de mogelijkheid te gaan recyclen. Zakelijk gezien was dat in mijn tijd totaal oninteressant, maar inmiddels is dat veranderd. Princess Traveller zamelt nu oude koffers in en gebruikt de onderdelen om nieuwe producten van te maken. Heel verstandig, want als de aanvoerketen onzeker of te duur is, kun je als ondernemer in problemen komen. Bovendien is het nu het streven van de merken Princess Traveller en Bourgini huishoudelijke apparatuur om zo duurzaam mogelijk te werken. Daar sta ik vierkant achter.

Wij - de oudere generatie - hebben al genoeg schade aangericht. Ook dat kan je niet ontgaan, als je bovenop het nieuws zit.

Auteurs

Profile

Aad Ouborg

Aad Ouborg is topondernemer en founder van het merk Princess. Ouborg is ook directeur van de Ouborg Group. Zijn motto: ondernemen is entertainen!