Zakenvuur Logo
Artikel

“De Nederlandse horeca mag wat avontuurlijker” zussen Joyce & Raissa de Haas veroveren de wereld met hun premium mixers

In de drankenwereld, met name met de opkomende trend van gin-tonics, zijn er innovaties in gins in overvloed, maar de variaties van de tonic bleef grotendeels onveranderd. Dit was het inzicht dat de tweelingzussen Joyce en Raissa, ook wel bekend als de ‘Tonic Twins’, beiden met een achtergrond in finance, inspireerde om een nieuwe weg in te slaan. Het resultaat? Double Dutch, een onderneming die non-alcoholische mixers op de kaart zet met unieke en smaakvolle combinaties. 

Van financiële wereld naar de drankindustrie 

Teleurgesteld door de monotone wereld van financiën besloten de tweelingzussen het roer om te gooien. Samen verhuisden ze naar Londen, waar de gin-tonic booming business was. Een gezamenlijke masteropleiding en een gedeelde passie voor vernieuwing zorgden ervoor dat ze hun financiële achtergrond combineerden met deze opkomende trend. Het bleek het begin van hun nieuwe bedrijf Double Dutch.  

Struikelblokken  

Met steun van de overheid in Londen startten ze hun onderneming na het winnen van de beste Thesisprijs en het ontvangen van een startkapitaal. Eerst bracht Brexit logistieke uitdagingen met zich mee, waarna Covid nog eens 75% van hun omzet - voornamelijk uit de horeca - in gevaar bracht. Ondanks deze uitdagingen bleven ze doorgaan en leerden zij hun bedrijf steeds verder te optimaliseren. 

Double Dutch tonic 

Joyce en Raissa bouwden Double Dutch met een visie om het een wereldwijd fenomeen te maken, vergelijkbaar met grote namen als Heineken. Ze zien hun product als een complement bij alcohol en niet slechts als een standaard tonic. Het complementaire karakter heeft hen geholpen om een positie op te bouwen in een markt die gedomineerd wordt door slechts een handvol grote spelers. 

Intercontinentale erkenning 

Na zes maanden hard werken, wonnen ze de Foodpreneur award voor innovatie in de Food and Beverage industrie, wat resulteerde in een mentorship en de mogelijkheid om hun product in Amerika te pitchen. De steun van Richard Branson was een keerpunt voor Double Dutch. Dit zorgde niet alleen voor extra aandacht, maar ook voor een enorme boost voor het bedrijf. 

Wereldwijde uitbreiding met Nederland als thuisbasis 

Double Dutch is nu verkrijgbaar in 45 landen, met het Verenigd Koninkrijk als belangrijkste focus. In Nederland, gelanceerd via Heineken, willen ze meer investeren en het accent op de Nederlandse markt versterken. Ze overwegen zelfs lokale productie. 

Double Dutch heeft bewezen dat vernieuwing en doorzettingsvermogen in de drankindustrie kunnen leiden tot wereldwijd succes. 

Deze zondag zijn de tweelingzussen Joyce en Raissa te gast in Zondag op Vier. Je ziet het zondag 4 augustus om 16:00 uur op RTL4.

Auteurs

Profile

Redactie

Zakenvuur is de online community voor ondernemend Nederland, vol met artikelen, columns, video content én een televisieprogramma.