Zakenvuur Logo
Artikel

Ondernemer en couturier Addy van den Krommenacker benadrukt “Je bent nooit te oud om je dromen na te jagen’’

Addy van den Krommenacker heeft zijn stempel gedrukt op de mode-industrie. Hij is bekend van het transformeren van zijn modezaak met internationale merken tot het overwinnen van een faillissement. Zijn verhaal belicht doorzettingsvermogen en succes. 

Jonge start in de mode 

Addy van den Krommenacker waagde zich aan een carrière in de mode, met de droom om ontwerper te worden of misschien wel zanger. Echter, toen hij zich wilde inschrijven voor de Kunstacademie, keurden zijn ouders dit niet goed. Onvermoeibaar ging Addy aan het werk. Hij begon in een modezaak en klom op tot inkoper. Na tien jaar nam hij de winkel over met een financiële partner en besloot de zaak te upgraden. 

Opkomst door merken en sterren 

Om zijn modezaak te transformeren, ondernam Addy de reis naar Milaan. Hij bracht merken als Valentino en Gianni Versace naar Nederland, waarmee hij snel naam maakte. Zijn reputatie groeide, en bekende sterren als Sandra Reemer vroegen hem om hun styling te verzorgen. Na vijftien jaar vestigde hij zijn naam als 'Tic-Tac Addy van den Krommenacker'. Toen zijn partner de zaak niet wilde overdragen, stapte Addy eruit en begon – ondanks de financiële tegenslagen - zijn eigen onderneming. 

Uitdagingen en internationale doorbraak 

In 1996 bevond Addy zich aan de rand van de afgrond, zonder woning. Na een jaar kreeg hij eindelijk een lening en startte in 1997 opnieuw met vier grote merken zoals Dolce & Gabbana en Valentino. Door persoonlijke aandacht voor klanten en hard werken, betaalde Addy zijn leningen af en kon hij zelfs een huis kopen. Zijn gedrevenheid leidde tot een nieuw hoofdstuk in 2000, waar hij zijn eigen merk oprichtte en een eigen modelijn lanceerde. Dit resulteerde in een voorpagina-artikel in De Telegraaf. 

In 2007 vond Addy's internationale doorbraak plaats met een modeshow in Rome. Op dat moment realiseerde hij zich niet dat dit pas het begin was. Op 57-jarige leeftijd werd hij geïntroduceerd als 'de jonge Addy van den Krommenacker', en zijn carrière kreeg een nieuwe impuls. Een jaar later verscheen hij in America's Next Top Model. 

Toewijding na faillissement 

Er wordt vaak aan Addy gevraagd of het niet vreemd is dat hij elke dag van zes uur 's ochtends tot elf uur 's avonds werkt. Voor Addy is er echter geen alternatief. Zijn werk is zijn passie en hij zit niet graag stil. Na het faillissement in 2015, waarbij hij crowdfunding gebruikte om te herstarten, voelt Addy zich sterker dan ooit. Trots op zijn doorstart, benadrukt hij het belang van alert blijven en hard werken. 

Addy deelt zijn levensverhaal met ondernemers en jonge mensen, inspireert hen om in zichzelf te geloven en altijd bij hun boodschap te blijven. Ook nu blijft Addy werken en dromen najagen, vastberaden om tot het laatste moment tussen zijn creaties gelukkig te zijn. 

Deze zondag is Addy van den Krommenacker te gast in Zondag op Vier om met Pernille zijn visie en carrière te bespreken. Je ziet het zondag 28 juli om 16:00 uur op RTL4. 

Auteurs

Profile

Redactie

Zakenvuur is de online community voor ondernemend Nederland, vol met artikelen, columns, video content én een televisieprogramma.