Wij Nederlanders staan wereldwijd bekend als ondernemers, we zijn een handelsland. Maar is dat nog steeds zo? Hoe is het gesteld met onze handelsgeest? Pernille La Lau: “Ik loop al jaren mee met succesvolle ondernemers uit alle lagen van de samenleving en ik kan je zeggen: onze Nederlandse zakenwereld bruist als nooit tevoren!”
“Als gecertificeerd business coach zie ik dagelijks tal van ondernemers die heel bijzondere dingen doen. Dat doen ze niet omdat ze zo graag in de schijnwerpers willen staan. Nee, dat doen ze omdat ze een enorme drive hebben om te ondernemen én om goed te doen. En, dat bracht me een aantal jaar geleden al op het idee om iets op te zetten waarmee ik precies dat de aandacht kan geven die het verdient.”
Crossmediale community
Nu bijna drie jaar later is het zover. Pernille La Lau lanceert, samen met rasondernemer en producent Jeroen Plemp (I Care Producties) en een aantal partners van het eerste uur, zoals de Caesar Groep, AFAS Software en BeeBee One duurzame energie opslag, de nieuwe crossmediale business community Zakenvuur. Maar wat is het precies?
“Ondernemers hebben altijd een vuur dat van binnen brandt. Het is de motor achter het succes van hun onderneming, de vooruitgang, maar ook de lange termijn visie waarmee ze hun bedrijf en hun activiteiten laten groeien. Zo zijn we ook op de naam gekomen. Zakenvuur is de plek waar we ondernemers voeden met brandstof om steeds meer te doen en verder te gaan met ideeën waar ze al een tijdje op zitten te broeden.”
Persoonlijke verhalen en interactie
“Het klinkt natuurlijk allemaal heel mooi hoor ik je denken, maar Zakenvuur wordt niet het zoveelste platform waar we alleen maar informatie pushen. Nee, we wilden een actief platform maken waarmee we mensen online én offline bij elkaar brengen. Tuurlijk maken we interessante artikelen die je kunt lezen en hebben we nu al waanzinnig mooie columnisten die voor ons hun ervaringen opschrijven. Denk aan topondernemers als Aad Ouborg (Princess), Monica van Ee (hannah), Guido Heezen (Effectory), of Krein Brons (voormalig CEO van VanHaren schoenen). Dat zijn dus echt niet de minsten!
“Maar we gaan ook heel veel bijeenkomsten en zelfs reizen organiseren waar al deze ondernemers bij elkaar komen. Daar gaan we die zakenvuurtjes écht aanwakkeren, met masterclasses, discussies, activiteiten, noem het maar op. Je kunt lid worden van Zakenvuur en dan kun je actief deelnemen aan al deze bijeenkomsten. Maar het levert natuurlijk ook meteen voordeel op. Daar houden wij Nederlandse ondernemers natuurlijk van!” Pernille geeft een dikke knipoog: “Dat voordeel geven we niet voor niets, want het is ons commitment aan de ondernemers dat we écht voor hen het verschil willen maken.”
Zakenvuur op televisie
Toch mag televisie ook niet ontbreken in de aanpak van Zakenvuur. Daarom komt er vanaf 14 januari 2024 ook een wekelijkse talkshow op RTL4, gepresenteerd door Pernille. “Jarenlang heb ik Koffietijd gepresenteerd en gezien wat de impact kan zijn van televisie. Tuurlijk gebruiken we ook bij Zakenvuur alle kanalen die we tot onze beschikking hebben. Maar daar hoort ook echt nog steeds televisie bij. Dit gaan we wekelijks opnemen bij het AFAS Theater in Leusden, waar we dan ook meteen onze netwerkbijeenkomsten aan koppelen.
“Zo verbinden we continue al onze communicatiemiddelen met elkaar. Bij Koffietijd deden we dit ook al de laatste drie jaar en ik heb gezien hoe effectief dit was. We delen niet één boodschap die we op al onze kanalen verspreiden. Nee, we gaan ieder kanaal inzetten om op verschillende manieren de doelgroep te bedienen. Verhalen vertellen, delen én maken. Samen met die bijzondere ondernemers die we in Nederland hebben. Dat maakt straks écht het verschil.”
Samenwerken is een must
Zijn er nog wensen waar de komende tijd aan gewerkt wordt? “Jazeker en dan denk ik vooral meteen aan de samenwerkingen die we aan het ontwikkelen zijn. We zijn al met tal van partijen in gesprek, die op verschillende manieren iets gaan bijdragen. BNR nieuwsradio is daar een goed voorbeeld van. Zij wilden eigenlijk meteen meewerken én helpen bouwen aan dit initiatief. Dit is ook al zichtbaar op de website. Daar delen we content van hen, zoals hun podcasts. Maar het wordt straks ook op andere manieren zichtbaar.
“Dit soort samenwerkingen willen we nog verder door ontwikkelen. Bij Zakenvuur zijn we niet van: alles bij onszelf houden en afschermen. Nee, integendeel. We zoeken juist die verbinding op. Niet alleen in het samenbrengen van ondernemers, maar ook in het verbinden van diverse platformen waar kwaliteitscontent bovenaan staat. Op die manier hebben we onze doelgroep en deelnemers continue meer en meer te bieden. Dat is waar we het uiteindelijk voor doen, toch?!”