Volgens Geryanne Katerberg is desinteresse de grootste faux pas bij kleding: “Besteed meer aandacht aan je zakelijke garderobe”

“Kan dit?” zegt de man die op de eerste rij tegenover me zit. Lachend steekt hij een been de lucht in en toont me zijn ‘Happy Socks’, oranje en blauwe strepen met hier en daar een vrolijk bloeiend margrietje. Ik sta bij een consultancy firma een presentatie te geven over de invloed van kleding op de werkvloer. Dit doe ik samen met de man die de pakken levert voor een aantal tv-presentatoren.

De directie van het bedrijf, zelf strak in pak, voelde de behoefte aan meer bewustzijn wat betreft de zakelijke garderobe: wat te dragen in zo’n omgeving, en hoe een eenheid uit te stralen. Met mijn jarenlange ervaring als styliste voor diverse presentatoren en programma’s heb ik daar zeker wel wat ideeën over. Deze deelde ik met de groep, waarna we in gesprek zouden gaan.

Aandacht

Die sokken had ik uiteraard al gezien. Wat ik ook zag was een grijsblauw ietwat glimmend pak dat met de nodige desinteresse leek te zijn uitgezocht – het paste maar miste alle verfijning – een overhemd wat z’n beste tijd had gehad en een paar ongepoetste schoenen in een ondefinieerbare kleur. Geen sok op de wereld die hier nog een mooi geheel van kon maken. Wat ik zag was iemand die z’n kleding niet heel belangrijk leek te vinden. Als televisiepresentator is dit geen optie; je moet wel aandacht besteden aan hoe je eruitziet.

Een mooie bijkomstigheid van het vak is dat er mensen zijn die met je meedenken over je kleding, haar en make-up. In de spotlights lijkt namelijk alles uitvergroot te worden: je woorden, je gebaren en zeker ook je looks. Daar komt niemand weg met een onverschillige look. Zelfs de meest nonchalant-uitziende outfit is vaak tot in de puntjes uitgedacht. Neem Jeroen Pauw, die ik al jaren kleed. Hij draagt mooie maatpakken, die door de manier waarop ze geconstrueerd zijn een zekere nonchalance uitstralen in combinatie met de manier waarop hij zijn overhemden draagt.

Desinteresse

Desinteresse, het ogenschijnlijk liefdeloos kleding kiezen en dragen, is dan ook misschien wel de grootste faux pas die je kunt maken. Niet alleen voor presentatoren, maar voor iedere professional. Kleding is als het ware onze tweede huid; het is een krachtig communicatiemiddel dat anderen informatie geeft over wie we zijn en wat we willen uitstralen.

Als je het gevoel hebt dat je in een keurslijf moet vanwege je werkomgeving en daarom afhaakt en vervalt in liefdeloze keuzes, doe je jezelf én je omgeving tekort. Geen tijd en aandacht aan je uitstraling besteden is voor iedereen een gemiste kans. Dat je nou eenmaal veel liever een jeans, sweatshirt en sneakers aantrekt, betekent niet dat je datzelfde comfort – letterlijk en figuurlijk – niet ook tijdens je werk kunt uitdragen.

Desinteresse straal je onbewust uit. Besteed dus aandacht aan je zakelijke garderobe! Neem dus de tijd, onderzoek wat bij jou past én wat in je werkomgeving past. Je zult zien dat je er niet alleen professioneler uitziet, maar je ook sterker in je (goed gekozen) schoenen staat: dress well, work better!

En dan nog steeds de vraag: “Kunnen die sokken?” Tsja, daar kom ik een volgende keer nog wel op terug.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *