Van Lier CEO Christina van Spaendonck verbindt ouderwets vakmanschap met data

Stel je voor: je bent 25 jaar oud en dan komt ineens de vraag “Wil jij de nieuwe CEO van het familiebedrijf worden?” Het overkwam Christina van Spaendonck (27) die inmiddels een jaar aan het roer staat bij schoenenbedrijf Van Lier. 

Een lerende CEO

Iets meer dan een jaar geleden begon Christina – op dat moment 25 jaar oud – als CEO van het familiebedrijf. Hoewel haar vader het nooit zo had bedacht, overtuigde de oud CEO hem van het idee. Hij geloofde in Christina’s kwaliteiten en vertrouwde erop dat ze het bedrijf in goede banen kon leiden. “Je gaat niemand krijgen die meer gemotiveerd is in het familiebedrijf dan je eigen dochter,” stelde ook Christina.

Hoewel ze eerder al voor Van Lier werkzaam was, was het hebben van de volledige verantwoordelijkheid een hele verandering. Gelukkig stond Christina er niet alleen voor. Ze kreeg een team om zich heen op wiens expertise ze kon leunen en leerde via een coach ontdekken wie zij was als leider. Inmiddels heeft ze veel nieuwe dingen gedaan voor het bedrijf en blijft ze zichzelf ontwikkelen als directeur. Christina: “Op jonge leeftijd zoveel mogen ervaren is echt heel leuk en had ik nooit verwacht.”

 

Volg de Zakenvuur Masterclass van
COUTURIER ADDY VAN DEN KROMMENACKER

 

Data en intuïtie

De vader van Christina nam het bedrijf in 1991 over en is vandaag de dag nog steeds betrokken. Samenwerken met je vader heeft zo zijn voor- en nadelen. Gelukkig vullen Christina en haar vader elkaar goed aan: “We denken niet vaak hetzelfde, maar we weten wel waar onze kennis ligt. Mijn vader weet beter hoe een schoen gemaakt wordt. Mijn kennis ligt echt bij data. We hebben daarin wel echt een generatieverschil. Ik bekijk een situatie met data, wat loopt er goed en wat niet, hij gaat liever af op z’n intuïtie. Dat kan soms clashen.” Christina vindt het daarom belangrijk om elkaar te begrijpen en samen streven ze ernaar om de intuïtie van het maken te onderbouwen met data.

Digitalisering van de schoenenwereld

Christina noemt zichzelf een echte data-nerd en droomde vroeger van het bouwen van robots. Nu ze CEO is, wil ze met het familiebedrijf ook de digitale kant op en zich richten op online kanalen. Christina: “E-Commerce is door corona ontzettend groot geworden. Er zijn nu veel meer klantgegevens om te analyseren. Wat is het klikgedrag bij advertenties, bijvoorbeeld? Door de focus op de webshop te leggen blaas je data op en groei je snel. Dat is momenteel belangrijk voor onze onderneming.”

Een droom die Christina nog heeft is AI implementeren in de schoenenindustrie. “Hoe ontwerp je een schoen met AI? Dat is al zoveel stappen verder, maar ik wil in de toekomst wel die kant op. Voor de komende jaren richt ik me op internationaliseren, blijven groeien en de damescollectie uitbreiden.”

Benieuwd naar het hele gesprek wat Pernille La Lau met Christina had? Kijk dan zondag 7 juli om 16:00 uur naar ‘Zondag op Vier’ bij RTL4.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *