“Ja, je styliste is gek geworden!” grap ik terwijl ik Pernille een jurk aangeef. We staan in de kleedkamer van Koffietijd en ik heb een rek vol kleding meegenomen. Pernille mag aan de bak. We maken sets voor de komende weken en dat betekent heel veel passen.
Werkt het?
De jurk die ik haar aangeef zou niet zo snel in één van ons beider garderobes terecht komen; het is een zwarte jurk met een felgekleurde print van grote lipstick figuren. Toch trekt Pernille hem zonder problemen aan. Even kijkt ze in de spiegel en zegt dan: “Ja, dit gaat wel werken.”
Je kleding voor je laten “werken”? Hoe dan? Tijdens het passen van de jurk begreep Pernille dat kleding een onderdeel van het gehele plaatje is. In haar geval maakte de jurk deel uit van haar rol als presentatrice. Typische “televisie-kleding” noemden we dat; prints en kleuren die het op beeld gewoon heel goed doen. En ja hoor, de lipstick jurk was een hit bij de kijkers! Na de uitzending werden we overspoeld met vragen waar de jurk te verkrijgen was.
Kleding vertelt verhalen
Je hoeft geen televisiepersoonlijkheid te zijn om kleding voor je te laten werken. Kleding vertelt verhalen; over wie we zijn, wat we denken en hoe we ons voelen. Vaak zijn we ons niet eens bewust van de boodschappen die we ermee uitzenden. Maar wanneer je je erin verdiept, de taal van kleding leert kennen en met die communicatie leert spelen, kun je er een hoop mee bereiken. Zo zorg je dat je outfit vertelt wat jij wilt vertellen en jouw persoonlijkheid en verhaal benadrukt.
Persoonlijke stijl of zakelijke uitstraling?
Pernille en ik bespraken iedere zomer de looks voor het komende koffietijd seizoen. We onderzochten hoe Pernille binnen het format van Koffietijd óók kon laten zien wie zij zelf was. Want naast haar werk voor Koffietijd was Pernille al druk bezig met haar eigen bedrijf; iets dat je terug kunt zien in haar steeds zakelijkere looks. De stijl bleef vrolijk en positief, maar de outfits die we selecteerden boden haar de mogelijkheid om daarnaast ook haar zakelijke uitstraling te manifesteren.
Pernille begreep dus heel goed hoe ze met haar kleding niet alleen kon uitdragen wie ze was,maar er óók al een stapje mee in de toekomst kon zetten; ze kleedde zich niet alleen in haar huidige rol, maar liet ook zien welke richting ze op wilde gaan. Een reactie die ik in mijn omgeving vaak hoor op de lancering van Zakenvuur en het nieuws dat ze vanaf januari een talkshow over ondernemerschap gaat presenteren is: “Oh ja, dat past echt bij haar!”.
Benadruk wie je bent
Ik vind het fantastisch om samen met iemand zo bewust een stijl neer te zetten en deze te laten meebewegen met de ontwikkelingen in iemands leven. Maar, zoals ik in het begin al schreef, hoef je geen televisiepersoonlijkheid te zijn om je kleding voor je te laten werken. Door goed na te denken over wat je van jezelf wilt laten zien aan de buitenwereld kun je je verhaal, je bedrijf, je passie of je boodschap uitstralen. Benadruk wie je bent, waar je voor staat en wat je ambieert, en laat je kleding voor je spreken!
Foto: Esther van Putten