Hé vrouw, denk jij wel eens na over de rol die jij speelt in je leven en dus ook in het leven van andere ondernemers? Als ondernemer die al jaren succesvol in business staat, heb ik veel rolmodellen die mij zijn voorgegaan. Zonder deze rolmodellen had ik niet het doorzettingsvermogen en de kracht gehad om tijdens de onvermijdelijke dalen op weg naar succes in beweging te blijven.
Rolmodellen
Een definitie van rolmodel die ik op Wikipedia vind is: “Rolmodellen kunnen een voorbeeld geven aan de jongeren van hoe ze in het leven willen of kunnen staan. Ze hebben een levenshouding, een talent of het uiterlijk dat je ook graag wil hebben of waar je op wil lijken.” Misschien zouden we niet alleen voor jongeren maar voor iedereen die een “rol” speelt in ons leven een rolmodel willen zijn.
Sisterhood
Mijn missie is dan ook: vrouwen inspireren en laten zien welke vrouw ze willen zijn of welke vrouw ze al zijn en (nog) niet durven te zijn. “Be the woman you are destined to be!” Mijn rolmodellen zijn voornamelijk – en het zal je niet verbazen – vrouwen. De mannen in mijn leven hebben zeker hun grote aandeel in wie ik ben en waar ik sta. De vrouwen blijven anders hangen in mijn herinnering. Misschien gun ik het de vrouwen dat ze een rolmodel zijn (voor elkaar). Iets met sisterhood?
Support
Ik sprak een onderneemster in business en vroeg haar of ze een rolmodel was. Ze schrok van deze vraag. Ik hoorde haar stamelen en aarzelen: “Rolmodel? Ik ga toch niet beweren dat ik een rolmodel ben?”. Vrouwelijke ondernemers durven ook vaak niet te zeggen dat ze goed zijn. We zijn vaak veel te bescheiden in relatie tot onze kwaliteiten en dat wat we allemaal presteren.
Luister maar eens naar de mannen in je omgeving. Die laten vaak beter (of vooral?) weten wat ze allemaal kunnen, weten, bezitten. De onderneemster in kwestie bleek trouwens een groot voorbeeld te nemen aan haar moeder. Haar moeder was door allerlei omstandigheden niet hoog gekomen op de carrièreladder en had haar gestimuleerd en gesupport om daar wel te komen
Wat is jouw rol?
Bedenk eens wie in business een voorbeeld neemt aan jou. Soms willen we de geschiedenis doorbreken, verbeteren en het goede voorbeeld geven, soms willen we de geschiedenis juist doorgeven omdat ze zo waardevol is. Bedenk eens hoe andere onderneemsters jou bekijken, naar je luisteren. Bedenk wat jij wil doorgeven of doorbreken. Zit je in een krabbenmand en veroordeel je die andere vrouwen voor wat ze doen, hoe ze eruit zien of voor wie ze zijn, ten koste van jezelf?
Of ga je voor sisterhood en lift je de andere vrouwen op, steun je ze, support je ze en ga je het gesprek aan om beter te begrijpen wie ze zijn en waar ze voor staan? Wat heb jij (door) te geven? Wat wil je achterlaten? Wat is jouw rol? Jij bént een rolmodel! Je hebt niets te verliezen en alles te geven. Jouw verhaal mag, of moet doorgegeven worden!
Foto: Lagace.nl