We geven het komend jaar naar verwachting weer meer dan één miljard euro uit aan kerstboodschappen en cadeautjes. Vooral de laatste weken voor de feestdagen wordt het altijd té druk. Dan is het fijn om te weten hoe men zo efficiënt en snel mogelijk aan de behoeften van de consument kan voldoen. Bereid je hier tijdig op voor en niet alleen door een kerstpresentje te verzinnen.
Analyseer de afgelopen november/december secuur
Vooral kleinere en/of ambachtelijke ondernemingen hebben pieken en dalen wat betreft het aantal klanten en omzet. Om helder te krijgen wat je te wachten staat, kun je kijken naar de gegevens van het afgelopen jaar. Of zelfs jaren. Hier zit vaak een duidelijk patroon in. Men kan ook bij gebrek data, als je bijvoorbeeld een starter bent, aan je leverancier(s) vragen naar data. Houd altijd rekening met eventuele extra drukte gezien de natuurlijke groei binnen het bedrijf. Want je onderneemt op groei, toch?
Misschien moet men zelfs een extra parttime kracht inhuren, of moeten de openingstijden tijdelijk verruimd worden. Let ook tijdig en goed op de voorraad; is het nodig om extra producten in te slaan? Tegenwoordig zijn levertijden vaak niet te doen. Werk dus zo ver mogelijk vooruit. Hoe beter men is voorbereid, hoe beter de resultaten zullen zijn! Het bedrijf kan zich tijdens de drukte richten op het bieden van extra service, ervan uitgaande dat de rest allemaal geregeld is.
Geef dat beetje meer
Reclame-uitingen en commercials zijn voor de feestdagen echte tranentrekkers en emotionele uitingen scoren hoge ogen bij de consument. Mede daarom gaat men vaak last minute nadenken wat ze dit jaar weer moet verzinnen voor onder de boom. Je mag de consument best wel tijdig attenderen op de komende drukte en mogelijkheden die je kan bieden. Bedenk bijvoorbeeld welke producten op voorraad staan die voor een extra verwenmoment kunnen zorgen.
Wees niet bang voor online: begin een webwinkel of geef dat beetje meer! De angst (wegens pakketdrukte) dat een cadeautje niet op tijd binnenkomt, de winkel medewerker van een cadeau een echt presentje maakt, even gezellig winkelen in de prachtig verlichte straten die gefinancierd worden door de kleine middenstand en zo zijn er wel wat redenen te verzinnen om te blijven geloven in het afzetgebied.
Door de drukte verkopen we meer voor minder
Het gevaar ligt op de loer dat men meer verkoopt met een lagere marge en als een bepaald product niet voorradig is, gaan ze op zoek naar een alternatief. In dat stressmoment weet men niet wat de beste vervanging is, dus worden er gewoon maar alternatieven, die vaak de kwaliteit niet evenaren, gekocht. Vervolgens zal de koper gefrustreerd raken, want was dit het beste? Achteraf zijn ze vaak niet tevreden met het alternatief. Dus ken én herken de gebruiker en wensen.
Vergeet vooral de loyale klanten niet
De feestdagen bieden de perfecte kans om de loyaliteit van de klanten te belonen. Stuur een traditionele, met de handgeschreven, kerstkaart en plaats wat originele berichten op social media om mensen warm te maken voor de kerstdagen en Oud & Nieuw. Creëer wel speciale aanbiedingen voor de feestdagen, maar denk hier niet aan korting. Geef iets cadeau. En dan wel iets wat ze normaliter niet zo snel zouden aanschaffen, geef iets meer!
Last but not least
Wat met Kerst geldt, geldt natuurlijk voor iedere (feest)dag. Maak er een feestje van en vergeet als drukke ondernemer je achterban niet. Want het allerbelangrijkste in het leven zijn natuurlijk je dierbare mensen om je heen. Je kunt nog zo succesvol zijn, thuiskomen in een warm bad met je lieve familie en/of fijne vrienden maakt het ondernemerschap pas echt compleet. Hele fijne feestdagen gewenst en maak er samen met je dierbaren een ‘December to remember’ van!