Als je denkt aan de hulpverlening van het Rode Kruis, dan denk je vast aan medische hulp, aan reanimaties, aan flessen water uitdelen of vluchtelingenkampen bouwen. De noodhulp die mensen na een aardbeving, overstroming of in tijden van conflict zo hard nodig hebben. Levensreddende hulp. Maar net als het bedrijfsleven innoveert noodhulpverlening in rap tempo. Het Rode Kruis werkt met satellietdata en met slimme weertechnologie om de hulp efficiënter in te zetten, sneller ter plaatse te zijn en zelfs om mensenlevens voor een ramp al te redden. Ik geef je vijf voorbeelden hoe het Rode Kruis technologie gebruikt om mensen hulp te bieden:
1 – Dankzij satellietdata exact de schade in kaart brengen
Als er een aardbeving is geweest, wil het Rode Kruis zo snel mogelijk in kaart brengen hoeveel mensen zijn getroffen, waar ze wonen en hoe ernstig de schade is. Met satellietbeelden brengen we precies in kaart wat de schade is. Het Rode Kruis kan dankzij deze slimme technologie in een paar uur een efficiënte, levensreddende operatie opzetten.
Dat deden we bijvoorbeeld na orkaan Irma op Sint-Maarten, waar cartografen satellietfoto’s en dronebeelden verzamelden. Dankzij alle beelden brachten ze precies in kaart welke drinkwatervoorzieningen nog werkten, welke wegen nog intact waren, hoeveel huizen er waren beschadigd. Zo wist het Rode Kruis snel hoe ze hulp naar getroffen mensen konden sturen en wat er waar nodig was.
2 – Met slimme weersvoorspellingen mensen op tijd evacueren
Extreem weer, zoals lange periodes van droogte, overstromingen of orkanen zien we dankzij weersvoorspellingen vaak aankomen. Je kan daar dus op anticiperen. Het Rode Kruis kan dankzij data, zoals weersvoorspellingen, stevigheid van huizen en bodemkwaliteit, veel beter voorspellen wat de impact van een naderende ramp is. Mensen die in een huis wonen die een cycloon niet overleven, worden op tijd geëvacueerd. En oogsten worden eerder binnengehaald, zodat die niet mislukken als er aankomende droogte dreigt. Zo anticiperen we slim op het veranderende klimaat, met veel meer weersextremen.
3 – Interactieve kaarten zodat mensen de juiste zorg krijgen
Het Rode Kruis bouwt dashboards die geografische gebieden in kaart brengt die het hardst geraakt worden na een ramp. In het dashboard worden allerlei gegevens geladen: van historische gegevens van de gevolgen van overstromingen of droogte of de afstand die mensen moeten afleggen naar een ziekenhuis. Ook brengen we de kwetsbaarheid in kaart, zoals gebieden met veel armoede. Als al deze informatie na een ramp direct beschikbaar is, kan het veel tijd besparen. Het Rode Kruis weet zo bijvoorbeeld direct naar welk gebied medische hulp moet, omdat mensen het ziekenhuis niet kunnen bereiken.
4 – Cashhulp werkt beter dan een voedselpakket
Tuurlijk, net na een ramp hebben mensen voedselpakketten nodig. Maar op den duur wil je dat mensen zelf weer naar de winkel kunnen. Dat doet het Rode Kruis dankzij cashhulpverlening, waarbij mensen cash of een voucher krijgen. Daarmee zorg je voor autonomie. Getroffenen van het conflict in Oekraïne kunnen zo boodschappen doen of benzine betalen. Ook onze voedselhulp in Nederland geven we via boodschappenkaarten. Hier staat een bedrag op waar mensen zelf boodschappen van kunnen doen in de supermarkt.
Deze vorm van hulp is ook goedkoper. Spullen naar een gebied brengen kost veel geld. Cashhulpverlening kan zelfs op afstand worden georganiseerd. Daardoor gaat er meer geld van donateurs direct naar de getroffenen van een ramp. En tot slot, is het veel beter voor de lokale economie.
5 – Dankzij sociale media weet je wat waar nodig is
Het Rode Kruis bouwde een speciale tool om sociale media slim in te zetten na een ramp. In de tool zien we precies wat getroffen mensen na een ramp zeggen over hun situatie. Zo begrijp je sneller wat mensen nodig hebben en hoe ze communiceren met hulporganisaties.
Dankzij dit soort slimme innovaties wordt de hulpverlening van het Rode Kruis efficiënter en effectiever. We zorgen dat de hulp nog sneller op de plek is waar mensen het hardst die hulp nodig hebben. Wil je met ons samenwerken? Lees hier meer over hoe je dat kunt doen.