“Als je een zesje doet, maar een 9 aandacht geeft; dan komen ze terug”! Dat zei Herman den Blijker over zijn business in de aflevering van Zondag op Vier. Moet je eens voorstellen… deze topchef zegt dat zijn eten ertoe doet, maar dat de aandacht nog veel belangrijker is. Dan komen de klanten terug. Zijn core business!
Het gaat om de aandacht, de beleving die zijn gasten hebben in zijn restaurants. Dat is het belangrijkste en dat maakt het verschil of zij nog een keer bij hem komen kopen. Dit geldt niet alleen voor restaurants, maar dat geldt voor elk bedrijf. Elk bedrijf die fysieke locaties heeft waar bezoekers, lees klanten, komen.
Beleving wordt onderschat
Het wordt nog steeds onderschat wat de waarde en het effect is van een goede beleving. Iedereen kan zich wel een hele goede of hele slechte ervaring aan een restaurant herinneren. En hoe vaak storen we ons niet aan die lange wachttijd; of dat nou aan de telefoon is of in een rij. Er zijn vaak zoveel concurrenten die voor ongeveer dezelfde prijs, dezelfde producten of diensten leveren. Waarom gaat BCC failliet en “Alles voor een glimlach” Coolblue niet?
Waarom willen ondernemers of directeuren zich niet verplaatsen in de belevingsreis van een bezoeker, lees klant? Denk eens na over de enorme winst die te behalen valt als je ook de beleving van je klanten verbetert dan enkel het product of de dienstverlening alleen.
Klantproces of reis van de klant?
Ondanks dat het binnen de gammawetenschappen valt, kan er echt betrouwbaar en valide met beleving worden gewerkt. En nog belangrijker… het werkt en het heeft effect. En als je aangename belevingen voor jouw bezoekers creëert helemaal!
Want er is een groot verschil tussen hoe het over het algemeen wordt georganiseerd en hoe het zou kunnen. Er is een groot verschil tussen het klantproces en de reis van de klant.
Van alle factoren in welke fase van de belevingsreis dan ook, is het persoonlijke contact met de “vertegenwoordigers” van de organisatie het allerbelangrijkste. Oprechte, persoonlijke, maar ook professionele aandacht zorgt ervoor dat de beleving al snel wordt ervaren als meer dan een zes. Maar wil je dat het een onvergetelijke beleving wordt, dan zal de gehele reis goed moeten zijn. Op naar die 9!
Maak er een aangename week van.