Influencer marketing toen het nog niet bestond, Aad Ouborg was z’n tijd ver vooruit

Aad Ouborg (64) verbindt al meer dan 40 jaar ondernemen met entertainen. Hij reisde met beroemdheden de hele wereld over om zijn producten te promoten. Inmiddels hebben zijn kinderen het stokje van het ondernemen met een eigen, unieke touch overgenomen. 

Wafelkapsels en krullenbossen

Aad Ouborg bracht in 1983 als eerste in Nederland ondernemen met entertainment in contact. Voor het merk BaByliss, een onderneming in beauty- en haarverzorgingsproducten, komt hij voor die tijd met een evolutionaire marketingactie rondom Patricia Paaij. Aad: “In die tijd waren wafelkapsels en krullenbossen in de mode. Patricia was toen heel erg hot met de Star Sisters. Ik bood haar 3000 gulden en zij werd het gezicht van mijn merk. Dat was nog nooit vertoond, bekende mensen die producten gingen aanprijzen.”

Toen Patricia naar Amerika vertrok met Adam Curry, moest Aad wat anders bedenken. Hij mocht op gesprek komen bij de Dolly Dots die het eigenlijk wel zagen zitten om het nieuwe gezicht te worden. “Ze stonden ook gewoon demonstraties te geven bij de Bijenkorf, dat kun je je nu niet meer voorstellen.” De samenwerkingen leidden tot uitstekende financiële resultaten, want het eerste jaar behaalt BaByliss een omzet van een ton.

In de spotlights

Na het succes van BaByliss richt Aad 10 jaar later het bedrijf Princess op, gericht op huishoudelijke apparaten. Ook hier verbindt hij zijn producten met de wereld van glitter en glamour, waarmee hij veel media-aandacht genereert: “Ondernemen is sowieso risico durven nemen. Maar ik ga altijd uit van het positieve. Ik wist dat ik een uniek product had en het op een unieke manier presenteerde. Op beurzen nam ik Cas Spijkers mee om te koken, en Tonny Eijk speelde piano. Dat was nog nooit gedaan en dus kreeg ik alle aandacht. De pers reisde met ons de hele wereld over. Artiesten meldden zich bij mij in plaats van dat ik ze moest gaan vragen. Het was een bizarre tijd.”

 

Volg de Zakenvuur Masterclass van
COUTURIER ADDY VAN DEN KROMMENACKER

 

Het stokje doorgeven

Inmiddels hebben zijn kinderen het bedrijf min of meer overgenomen. Zoon Tim houdt zich bezig met de creatieve kant en sales, dochter Florentine doet de bedrijfsmatige kant. Tim: “Aanvankelijk wilden we het niet zomaar overnemen. Aad ging met ons om de tafel met de vraag: verkoop ik het of willen jullie het hebben? We hebben toen gezamenlijk besloten om het toch maar te verkopen, maar de naam wel te behouden.” Later in 2011 richten broer en zus Princess Traveller op: een kofferlijn met breed assortiment aan reisproducten.

‘Ondernemen is Entertainen’ wordt in zekere mate doorgevoerd in Princess Traveller. Tim en Florentine halen inspiratie uit het motto van hun vader, maar hanteren wel hun eigen manier van ondernemen. Tim: “Ik noem het experience marketing. Ik heb er destijds onderzoek naar gedaan. Het weggeven van kaartjes, winacties en dergelijke; dat werkt prima om de verkoop te bevorderen. Ook verbinden we sporters aan ons merk en leveren we bijvoorbeeld alle koffers aan de Olympische Teams.”

Leren van elkaar

Aad is het op sommige punten niet altijd eens met de manier waarop zijn kinderen ondernemen, maar geeft ook toe dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Sterker nog: hij kan zelfs wat van de jongere generatie leren! Wat precies, vertelt Aad in bovenstaande video.

Meer weten over Aad en Tim Ouborg en hun zakelijk imperium? Bekijk zondag 30 juni om 16:00 uur het hele interview wat Pernille had met vader en zoon.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *