In een tijd waar je die/hen/hun als aanspreektitel kunt gebruiken, is het misschien een beetje bizar om te schrijven over de verschillen tussen mannen en vrouwen in de zakenwereld. Want gelden alle clichés en zijn de verschillen nog zo duidelijk?
Nadat ik jaren in een door mannen gedomineerde bubbel heb gewerkt, kwam ik negentien jaar geleden bij hannah Skin Improvement Research Company terecht. Een onderneming met inmiddels veertien vrouwen en twee mannen in dienst. Dat was echt wel even aanpassen, zeker in een leidinggevende functie.
Vrouwelijke details of mannenlogica
Binnen een maand had ik een “tegeltje” boven mijn bureau hangen: “Neem mij serieus, maar niet persoonlijk”. Van huis uit ben ik heel direct en denk dat dit een juiste manier van leidinggeven is. Vanuit de mannenlogica klopt het ook. Door jaren veel testosteron om je heen word je wat blind voor de vrouwelijke kant van ondernemen. Al werd ik met inmiddels 400 vrouwen als afnemers wel gedwongen om mijn vrouwelijke kant ruimte te geven. Maar waar moest ik dan op letten?
Bij het verwerken van informatie let een vrouw meer op de details en minder op hoofdlijnen. Waar zij beter zijn in het organiseren, zijn mannen weer innovatiever. Hierdoor duren vergaderingen of besprekingen – waar er evenwicht is tussen de sekse – langer, maar diepen de vrouwen de vergaderpunten goed uit en worden de mannen gedwongen innovatieve oplossingen aan te dragen. Zo is mijn ervaring bij bijvoorbeeld de Nederlandse Cosmetica Vereniging waar ik al jaren voorzitter van ben. Daar ben ik begonnen met een full men bestuur en zijn intussen de vrouwen in de meerderheid.
Nieuwe generatie ondernemers
Verantwoordelijkheid, plannen, organiseren, nauwkeurigheid en klantgerichtheid zijn voor iedere vrouwelijke ondernemer vanzelfsprekend. Of het ook geldt voor iedere vrouw in de arbeidsmarkt? Je ziet vaak dat ze meer hun best moeten doen om serieus genomen te worden. Zeker gezien de nieuwste tendens; jonge vrouwen willen van huis uit geen fulltime baan meer.
Al op jonge leeftijd kiezen ze ervoor om parttime te werken voor meer “me-time”. Tevens wordt er al tijdens een sollicitatiegesprek geheel andere zaken besproken zoals: “Hoe is de werksfeer?”, “Hoe groot is het team?” en “Doen jullie ook leuke dingen buiten het werk om?” Het vragen naar beloning en doorgroeimogelijkheden is zeldzaam. Meestal moet ik als werkgever het topic bespreekbaar maken.
Verschil tussen mannen en vrouwen
Als vrouwen een meningsverschil hebben, heeft dat direct invloed op alle aspecten van hun relatie met de collega en op de werkvloer. Mannen gaan na een geschil eenvoudig over op een ander onderwerp en gaan daarna gezellig samen een drankje halen. Als een vrouw een probleem heeft, gaat zij op zoek naar een luisterend oor en begrip en wil altijd gehoord worden.
Mannen praten liever niet over wat hen privé bezighoudt. Vrouwen vinden het daarentegen prettig om hun kwesties te bespreken en om advies te vragen. Het is fijn om vrijwel alle aspecten van het leven met elkaar te delen als vrouwelijke collega’s. Wanneer het druk is, hebben ze de behoefte om veel te praten en frustraties of het enthousiasme te ventileren. Wanneer een man het druk heeft, praat hij minder en wordt hij juist rustiger. Hij wil absoluut niet lastig gevallen worden met allerlei vragen en opmerkingen.
Ben ik van Mars of van Venus?
Het zijn dus heel duidelijke verschillen die ik in de loop van mijn carrière heb ervaren. Maar is dat erg? Gedraag ik me nu als vrouw of als man in mijn werk? Wanneer ik met mijn vrouwelijke collega’s praat, ben ik een “mannen” baas. Als ik een vergadering voorzit waar veel mannen aan deelnemen, ben ik weer de vrouw die haar charmes weet in te zetten.
Ach, ik ben dus zakelijk zo divers geschoold dat ik eigenlijk met die/hen/hun aangesproken zou kunnen worden. Want ben ik nou van Mars of van Venus? Of ben ik gewoon onderweg? Het is natuurlijk een gemiste kans als bedrijven geen gebruik maken van de verschillen tussen mannen en vrouwen, want samen is het…Universe!
Bron foto: hannah blog