Een van de belangrijkste dingen in ons leven is slapen: we brengen zo’n 8 uur per dag door in ons bed. Joep Verbunt (37), oprichter en CEO van Matt Sleeps, verovert de wereld met zijn matrassen.
Eureka!
Joep Verbunt begon in juni 2016 zijn matrassenbedrijf. De oprichting van Matt Sleeps vond zijn oorsprong in Joeps eigen frustratie met beddenverkopers. Door het grote aanbod van matrassen zag hij door de bomen het bos niet meer. Hoe beslis je waar je de komende 10 jaar op wil slapen? Bovendien vond Joep proefliggen in de winkel met kleren aan geen efficiënte manier om een matras te testen, want bij thuiskomst bleek deze vaak toch niet zo lekker te liggen. En dat terwijl het product al niet meer teruggebracht kon worden.
Zo volgde snel een eurekamoment voor Joep: “Ik had een veel beter idee. Matrassen verkopen op een manier die er in Nederland nog niet was: online, direct-to-consumer – geïnspireerd op een Amerikaans model. Consumenten bestellen online direct bij ons. Ze kunnen een aanpasbaar matras (met zes verschillende hardheden) gratis testen door 120 nachten proefslapen. Bevalt het niet, dan wordt het matras niettemin kosteloos opgehaald.”
Opvallen met ludieke acties
Een matras op een leuke manier verkopen, hoe doe je dat? Joep weet daar met zijn creatieve ondernemersbrein wel raad mee: “Veel mensen denken dat dat moeilijk is met een matras. Het heeft ten onrechte een suf imago. Dat is eigenlijk heel raar omdat iedereen het heel hard nodig heeft; je brengt een derde van je leven op een matras door. Het is belangrijker dan je denkt. Ik ga daar echt van aan. Wat kan ik allemaal verzinnen om het leuk te maken?”
Zo was hij recent in gesprek met de Efteling. Vanwege de restauratie van Doornroosjes plek heeft het bekende sprookjesfiguur tijdelijk geen plek in het pretpark. “Ik heb ze voorgesteld een toer door Nederland te doen, langs iconische plekken als het Rijksmuseum. En dat Doornroosje dan op een Matt-matras ligt.” En zo komt Joep regelmatig met bijzondere acties om zijn onderneming te promoten. Zoals de ‘Hangover Bar’ in Amsterdam waar je alleen met een kater binnen mocht. “Wij geven de matras en ons merk een sexy imago. Komt Auping met een wit matras, dan maken wij ‘m toch lekker blauw?” Opvallen, daar zit het ‘m in.
Onafhankelijk en flexibel
Joep is met zijn bedrijf door de Financial Times uitgeroepen als een van Europa’s snelst groeiende scale ups. Hoe krijgt hij dat voor elkaar? De uitbreiding van het assortiment was een significante factor die bijdroeg aan het succes: “Het ging pas écht hard nadat we, behalve matrassen, ook boxsprings, kussens en beddengoed gingen verkopen.” Daarnaast zorgde de coronatijd voor een piek in de omzet doordat mensen massaal investeerden in hun interieur. Op gebied van geld hoeft Joep dus niet bang te zijn voor slapeloze nachten.
Hoewel hij zijn klanten graag ziet investeren in zijn matrassen, heeft Joep geen behoefte aan investeerders van buitenaf. “Ik heb meegekregen dat je geen schulden wil hebben. Daar waren mijn ouders niet zo van. Ik vind het zo mooi om onafhankelijk te zijn. Vaak moet je met een investeerder je bedrijf snel verkopen. Daar heb ik dus niet voor gekozen. Ik vaar mijn eigen koers zonder druk van investeerders of aandeelhouders.” Met een team van slechts 10 man behaalt Matt Sleeps rendementen om van te dromen. Het team houdt Joep bewust klein: “Je moet als bedrijf geen olietanker worden. Wij zijn wendbaar en kunnen door onze flexibiliteit snel bijsturen als er in de wereld iets gebeurt.”
Of Joep Verbunt nou écht slapend rijk wordt, vertelt hij zondag 28 januari 09:30 uur in Zondag op Vier op RTL4.
Meer weten? In bovenstaande video geeft hij een extra interview over zijn onderneming.