Over innovatie zijn talloze dikke boeken geschreven. Wat komt er allemaal aan te pas? Projectgroepen, out of the box denken, canvassen invullen, de markt opgaan met een dummymodel om alvast de eerste reacties van de klant te peilen? Ongetwijfeld hele nuttige stappen in het innovatieproces, maar vaak liggen oplossingen veel meer voor de hand dan je denkt.
De Plaat van Aad
Een van mijn grootste succesnummers is bekend komen te staan als de Plaat van Aad. Een ideaal, multifunctioneel wonderproduct voor in elke keuken. Niet alleen voor onze klanten, maar ook topchefs maakten er graag gebruik van. Hoe ging die uitvinding nou in z’n werk?
Ik introduceerde de toen nog naam- en merkloze plaat in 1993, toen ik nog geen merknaam had. Het idee achter de plaat is eigenlijk heel eenvoudig. Een officieel marktonderzoek heb ik nooit gedaan, maar ik wist heus wel dat niet iedereen over een keuken van onbeperkte afmetingen beschikt. En als je een beetje gevarieerd wilt eten, kan je niet alleen toe met een koekenpan. Je wilt ook wel eens grillen, barbecueën of misschien aan tafel gourmetten, destijds een relatief nieuw fenomeen.
Als zo’n gedachte door mijn hoofd schiet, begin ik al snel met ideeën ontwikkelen. Zouden we niet iets kunnen laten fabriceren dat dienst kan doen voor al deze verschillende bereidingswijzen? Ik heb destijds uitvoerig mijn licht opgestoken bij topchef Cas Spijkers, een dierbare vriend met wie ik in het gezelschap van onder anderen Tonny Eyk en Felice over heel de wereld ben gereisd. Uiteindelijk kwam ik op een prachtig vormgegeven, dikke plaat met een keramische coating. De plaat werkte op elektriciteit, zodat het fornuis niet meteen helemaal in beslag zou worden genomen. De temperatuur kon je zelf regelen tot 250 graden, de handgrepen bleven koel en de plaat was vaatwasserbestendig.
Meer dan 25 miljoen verkocht
De plaat stelde elke thuiskok in staat om te bakken, te grillen, te gourmetten, te barbecueën en zelfs teppanyaki te maken. Door zijn platte vormgeving nam hij weinig ruimte in beslag. Over elk detail had ik nagedacht, dus het was een topaanwinst voor elke keuken. In zijn Restaurant De Swaen verzorgde Cas Spijkers in 1994 de introductie van de Plaat van Aad onder de naam van mijn nieuwe merk Princess. Een betere aanbeveling kon je in die tijd niet hebben: Cas gold als de bekendste chef van Nederland, met de meeste Michelinsterren. Hij bedacht een aantal unieke recepten voor de plaat, die de mensen zelf thuis konden gebruiken. We hadden ook een nieuwe slogan: ‘In ieder huis hoort een Princess thuis.’ De verkoop ging al snel door het dak: we hebben er uiteindelijk meer dan 25 miljoen van verkocht, over de hele wereld.
Anders Ondernemen
De Plaat van Aad is een klassiek voorbeeld van Anders Ondernemen. Op basis van mijn gut feeling over de markt begon het in mijn hoofd te borrelen. Ik deed verder geen uitgebreid marktonderzoek; dat is mij te formeel. Mijn familie en mijn vrienden waren en zijn nog steeds mijn beste en eerlijkste onderzoekpanel. Je moet je klanten kennen en weten wat hun behoeften zijn. En vervolgens gebruik je je creativiteit om iets innovatiefs te bedenken. De marktintroductie ging volgens mijn beproefde methode: ondernemen is entertainen, dus je vraagt een internationaal bekende topchef om er een mooi festijn van te maken. Ten slotte heb je een goed distributienetwerk nodig, zodat je innovatie overal te koop is.
Het klinkt eenvoudig, maar het was hard werken en veel mensen overtuigen op internationale beurzen en evenementen. Dat maakt dat ik nog steeds enorm trots op de Plaat van Aad ben. Het mooie is dat we bij ons nieuwe merk keukenbenodigdheden Bourgini een variant op de Plaat van Aad in het assortiment hebben en dat driesterrenchef Jacob Jan Boerma er ook heel graag mee werkt. Mijn dochter Nikki heeft dit merk opgericht en de afgelopen tien jaar uitgebouwd, mede dankzij deze plaat. Een goed idee verliest nooit zijn waarde.