Als ik langs een terras wandel of als ik mijn kinderen eens thuis heb, is het haast onmogelijk om niet te zien hoezeer iedereen vergroeid is met zijn smartphone. Ik moet bekennen: soms heb ik er zelfs ook wel eens last van. De hoeveelheid grappige, ontroerende filmpjes is overweldigend. ‘Kom kijken’, roept een van mijn kinderen dan, gierend van het lachen. ‘Dit is écht te grappig!’ En vaak moet ik ze gelijk geven.
BN’ers en influencers
Hoewel ik al de zestig ben gepasseerd, begint mijn ondernemersbrein op zo’n moment meteen te ratelen. Kunnen zij voor Princess Traveller, Bourgini of Koqi niet iets met die influencers? Zoals ik destijds al met mijn relatie- en eventmarketing voor merken als BaByliss en Princess deed met bevriende artiesten, chefs en topsporters? Als ik dat opper, schieten mijn kinderen meteen weer in de lach. Wat denk je? Dat doen we al lang, roepen ze dan uit. Waarop ik natuurlijk ook in de lach schiet. Een hele geruststelling, ze zijn heel scherp op de laatste ontwikkelingen.
Toch is adverteren met BN’ers niet nieuw. Dat gebeurt al decennia. Zo moeilijk is het ook niet: je vraagt een bekende sportman of artiest om een product omhoog te houden, je maakt er een leuke foto van en verzint er een goede tekst bij. Aandacht verzekerd.
Ondernemen is entertainen
Ik ging in de jaren tachtig een stap verder. Onder mijn motto ‘Ondernemen is Entertainen’ zocht ik het in de samenwerking met BN’ers vaak in de hoek van de eventmarketing. Ook probeerde ik uniek en innovatief te zijn. We zorgden dat er iedere dag over ons geschreven kon worden. Al met mijn eerste merk, BaByliss, organiseerde ik concerten met Patricia Paay, de Dolly Dots en René Froger, die mijn producten volop in beeld lieten komen. Maar omgekeerd was het ook goed voor de BN’ers. Nooit eenrichtingsverkeer. We deden ook veel voor hen. Een win-win was het altijd, voor iedereen. De haarmode in de eighties kwam mij goed uit. Later heb ik Circus Herman Renz gered door gratis kaartjes weg te geven bij aankoop van de producten van Princess en door bijzondere evenementen met het circus te organiseren. Met Cas Spijkers en Tonny Eyk, met wie diepe vriendschappen zijn ontstaan, heb ik de hele wereld rondgereisd voor allerlei acties rond Princess. En ook met vele topsporters heb ik aansprekende acties en evenementen georganiseerd. Consumenten waren altijd razend enthousiast, als ze een voorstelling konden bezoeken of een diner of een reis naar een van onze villa’s in het buitenland konden winnen. Wie kan zich niet het Princess Miljoen of het penthouse in Marbella herinneren?
Waren de activiteiten die ik met alle BN’ers ondernam nou zo anders dan wat merken tegenwoordig doen met influencers op TikTok en Instagram? Ik denk het eigenlijk niet. Ik beloofde de mensen een belevenis. De vrolijke en gezellige sfeer die wij eromheen creëerden, straalde altijd op onze merken af. Het is niet voor niets dat wij zoveel aandacht kregen in de publiciteit. Onze producten stonden niet anoniem in de schappen, ze riepen herkenning op, mensen hadden een goed gevoel bij die leuke merken. Dat is in feite toch hetzelfde wat er op TikTok en Instagram gebeurt, als iemand een van onze mooie Princess Traveller-koffers aanprijst of – laten we zeggen – een vitaminepreparaat omhooghoudt? Dus de gedachte over marketing blijft hetzelfde, alleen de uitvoering is volledig anders.
Ondernemen is Entertainen, ook in de tijd van sociale media. Dus laten we niet vergeten dat mensen, hoezeer ze ook aan hun smartphone zitten geplakt, altijd in zijn voor een spetterende avond uit of een mooi evenement. Sociale media zijn belangrijk, maar sociaal contact is misschien nog wel belangrijker. Ik ben er heilig van overtuigd dat mijn model nog lang niet is uitgewerkt, hoe leuk al die filmpjes ook zijn.